Γιατί χάλασε το Laptop μου

Χάλασε το laptop μου

Χάλασε το Laptop μου. Γιατί;

Μία πολύ συνηθισμένη ερώτηση με την οποία έρχονται αντιμέτωποι όσοι απολαμβάνουν την εμπειρία της χρήσης ενός laptop είτε στο σπίτι είτε στη δουλειά. Η προφανής απάντηση σχετίζεται με προβλήματα στο λογισμικό (λειτουργικό σύστημα και προγράμματα που χρησιμοποιεί η συσκευή σας), τα οποία όμως δεν είναι ακριβώς βλάβες. Πρόκειται μάλλον για δυσλειτουργίες οι οποίες συνήθως αποκαθίστανται με ένα format και επανεγκατάσταση ή με το καθάρισμα της συσκευής από το προβληματικό λογισμικό.
Δε θα μας απασχολήσουν εδώ λοιπόν ιοί, malware, κακές εγκαταστάσεις και άλλα παρόμοια προβλήματα.

Αυτό που εδώ θέλουμε να τονίσουμε είναι ότι όπως όλα τα υλικά, ακόμη δε περισσότερο τα υλικά τεχνολογίας, απλά…..χαλάνε.

Είναι αλήθεια επίσης ότι όλα τα υλικά δεν έχουν την ίδια αντοχή και κάποια μπορεί να σας εγκαταλείψουν νωρίς, ενώ άλλα μένουν κοντά σας για πολλά-πολλά χρόνια. Όλα, όμως, χωρίς καμία εξαίρεση κάποτε θα χαλάσουν.

Θα μου πεις:

«Μα, υποτίθεται όταν το αγόρασα ήταν το καλύτερο»

«Μου σύστησαν για καλύτερα την τάδε μάρκα και δε δούλεψε ούτε 1 χρόνο»

«Το παλιό μου laptop απ’ το 2003 δουλεύει ακόμα μια χαρά και αυτό το καινούριο χάλασε μέσα σε 2 χρόνια…»

Καταρχήν, να ξεκαθαρίσουμε ότι η μάρκα δεν καθορίζει αν μια συσκευή είναι καλύτερη ή ανθεκτικότερη από μια άλλη διαφορετικής μάρκας. Εξαιρούμε αγνώστου πατρός και ιστορίας μάρκες όπου ΝΑΙ, είναι χειρότερες από κάθε γνωστή μάρκα φορητού υπολογιστή που σας έρχεται στο μυαλό. Συγκρίνοντας, λοιπόν, τελικά παρόμοιων χαρακτηριστικών, αλλά διαφορετικής εταιρείας laptop, μπορούμε να πούμε ότι μιλάμε για εφάμιλλες συσκευές, για τις οποίες λόγω προσωπικής εμπειρίας και μόνο, σχηματίζουμε περισσότερο ή λιγότερο θετική γνώμη.

Τελικά, γιατί χάλασε;

Όταν το laptop μας δε λειτουργεί σωστά ή δε λειτουργεί καθόλου, 2 πράγματα θα πρέπει να μας απασχολούν. Τι είναι αυτό που το προκάλεσε και τι πρέπει να κάνουμε για να μην ξανασυμβεί.

Οι βλάβες γενικά στους φορητούς υπολογιστές χωρίζονται σε 2 κατηγορίες:

1. Βλάβες που προήλθαν από τη φθορά του χρόνου ή από κατασκευαστικό λάθος και

2. Βλάβες που προήλθαν από εμάς τους ίδιους

Για την πρώτη κατηγορία βλαβών θα πρέπει να γνωρίζουμε τα εξής βασικά: Τα σύγχρονα laptop αποτελούν σύνθεση πολλών διαφορετικών υλικών, όπως κάρτες γραφικών, μνήμες, σκληροί δίσκοι, οθόνες, κάμερες κ.α. Κάθε υλικό έχει τα όρια αντοχής του στο χρόνο. Για παράδειγμα, μία οθόνη, ένα chip, μια μητρική αποτελούνται από ηλεκτρονικά κυκλώματα τα οποία με την πάροδο του χρόνου, απλά καταστρέφονται. Ένα από τα πιο συνηθισμένα και ευαίσθητα υλικά που «χαλάνε» συχνότερα στα laptop, είναι οι σκληροί δίσκοι. Κι αυτό, γιατί εκτός από ηλεκτρονικά μέρη, οι σκληροί δίσκοι απαρτίζονται και από μηχανικά, γεγονός που τους καθιστά ευαίσθητους σε μετακινήσεις, μικροχτυπήματα κλπ.

Για την δεύτερη κατηγορία βλαβών: Υπάρχουν άνθρωποι που ταξιδεύουν συχνά με το λάπτοπ τους  ή σε γενικές γραμμές το λάπτοπ τους μετακινείται πολύ συχνά. Αν εξαιρέσουμε λοιπόν φθορές όπως πεσίματα, χτυπήματα κλπ, στο μεγαλύτερο ποσοστό των περιπτώσεων που ένα laptop δεν παρουσιάζει βλάβη από φυσικά αίτια όπως χρόνος ή κατασκευαστικό λάθος, η βλάβη έχει προκληθεί από την υψηλή θερμοκρασία. Η υψηλή θερμοκρασία λειτουργίας ενός laptop μπορεί να έχει καταστροφικά αποτελέσματα για τα ανταλλακτικά του. Πώς όμως αυτό σχετίζεται με εμάς?

Σε αντίθεση με τους σταθερούς υπολογιστές ή άλλες μεγαλύτερες συσκευές, τα laptop περιορίζουν τα υλικά τους σε πολύ μικρότερους χώρους. Γνωρίζοντας λοιπόν ότι συσκευές όπως επεξεργαστές, σκληροί δίσκοι και κάρτες γραφικών ζεσταίνονται, είναι αναμενόμενο ένα laptop να ζεσταίνεται περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο υπολογιστικό σύστημα. Σε όσο πιο υψηλές θερμοκρασίες λειτουργεί ένα υλικό, τόσο περισσότερο φθείρεται με το χρόνο.

Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι ο μόνος σύμμαχος στη διατήρηση χαμηλών θερμοκρασιών για ένα laptop είναι το σύστημα ψύξης του. Το σύστημα ψύξης, με την πάροδο του χρόνου και τη χρήση (λειτουργία σε πόδια, καναπέδες κτλ) μαζεύει σκόνες και εμποδίζει τη σωστή κυκλοφορία του αέρα στο σύστημά μας. Μερικοί από τους πελάτες μας λένε: «Το laptop ζεσταινόταν και κάποια στιγμή έκλεινε. Πήγα σε ένα κατάστημα και μου πρότειναν να αγοράσω βάση με ανεμιστήρα. Την αγόρασα, δούλεψε για 5 μήνες και τώρα δεν ανάβει καθόλου» ή «Φύσηξα το ανεμιστηράκι δούλεψε για 5 μήνες και τώρα δεν ανάβει καθόλου».

Η καλύτερη συμβουλή είναι όταν αρχίσουμε να καταλαβαίνουμε ότι το laptop ζεσταίνεται περισσότερο από το συνηθισμένο θα πρέπει άμεσα να το πηγαίνουμε στον τεχνικό, για έλεγχο και επιδιόρθωση του προβλήματος, προτού προξενηθούν σοβαρές βλάβες στα υλικά της συσκευής.

Τι θα κάνω για να προστατέψω το laptop μου?

Καταρχήν πρέπει να διατηρούμε καθαρή τη συσκευή. Αυτό σημαίνει ότι δεν τρώμε και δεν πίνουμε πάνω από το laptop, δεν το κρατάμε συνεχώς στα πόδια ή στο κρεβάτι μας και φροντίζουμε να μην εμποδίζεται η λειτουργία των συστημάτων ψύξης. Και βέβαια όσο εκνευρισμένοι και να είμαστε δεν ξεσπάμε στις συσκευές μας, δε τις χτυπάμε, δεν τις σπρώχνουμε, δεν τις πετάμε από δω κι από κει και γενικά δεν τις κακομεταχειριζόμαστε.

Ωραία, τελικά εγώ τι laptop να πάρω;

Λόγω όλων των παραπάνω, αυτό που συνήθως προτείνω στους πελάτες μου είναι να προτιμήσουν το laptop της εταιρείας που προσφέρει την καλύτερη εγγύηση τόσο από πλευράς διάρκειας όσο και από πλευράς εξυπηρέτησης όταν θα τη χρειαστούν. Βέβαια, με την προϋπόθεση ότι η συσκευή που επέλεξαν καλύπτει τις απαιτήσεις τους σε ισχύ, χωρητικότητα, ταχύτητα, design κ.α. και μοναδικό τους κριτήριο δεν είναι μόνο η εγγύηση.

Συντάχθηκε απο τον Κώστα Ζερβάκη στις 15 Δεκεμβρίου, 2019 στην κατηγορια Επισκευές